• Maatwerk trappen
  • Seriematige trappen
  • Next Step Traprenovatie
  • Inspiratie
  • Over ons
Home / Sneller en minder arbeidsintensief werken dankzij upgrade schildermachine

Vele voordelen dankzij update schildermachine

In de eerste helft van 2019 kreeg onze schildersloods al een grote upgrade; onze oude verfstraat werd vervangen door een nieuwe Cefla spuit- en drooginstallatie. Hierdoor konden wij onze trappen sneller en beter van grondverf voorzien dan voorheen. Vorig jaar heeft deze machine een upgrade gehad, waardoor dit proces nu nog sneller gaat én minder arbeidsintensief is voor onze medewerkers. Door de unieke keerinstallatie die wij samen met Bouwtechnics hebben ontwikkeld kan een hoop tijd en moeite worden bespaard.

Waarom deze keerinstallatie?

“Onze Cefla-verfinstallatie is eigenlijk een spuitrobot en droogoven in één”, vertelt Lammert Swart, technisch adjunct directeur bij De Vries Trappen. “Je voert de traponderdelen in en de machine spuit dan de bovenkant. Na het droogproces komen deze retour en moeten ze omgedraaid worden om nog een keer gespoten te worden. Dat omdraaien was erg intensief voor onze medewerkers. Met het oog op duurzame inzetbaarheid van onze mensen vonden we daarom dat er een oplossing moest komen.”

Niet eerder uitgevoerd

Het bedenken van de keerinstallatie was nog niet zo makkelijk, er moest namelijk een systeem worden bedacht dat onderdelen van allerlei verschillende diktes kan pakken. Gelukkig wist Bouwtechnics hier wel raad mee, een bekende naam als je het hebt over maken van custom machines voor allerlei verschillende soorten bedrijven. Het in samenwerking ontwikkelde concept is dan ook echt een maatwerkoplossing die nog niet eerder in de timmerindustrie is gebruikt.

Keren door middel van lucht

“Onze wens was dat het oppakken van de onderdelen en het vervolgens weer neerleggen aan de andere kant, binnen een minuut gedaan kon worden”, vertelt Lammert. Dit kan dankzij de nieuwe keerinstallatie gerealiseerd worden.

“We hebben een systeem ontwikkeld waarbij we door middel van lucht onderdelen kunnen klemmen, zodra dit klemmen niet meer nodig is blijft deze lucht na het vacuümtrekken in het systeem. Hierdoor is het mogelijk heel snel onderdelen te kunnen klemmen & loslaten.”

De mechanische armen die de traponderdelen moeten oppakken zijn voorzien van een soort luchtkussens, die zich vullen met lucht tot een bepaalde druk is bereikt en het onderdeel vastgeklemd zit. Om de onderdelen vervolgens weer los te kunnen laten, wordt de lucht vacuümgetrokken. Door middel van sensoren ziet de machine of een onderdeel voor de eerste keer is gecoat of niet. Het systeem kan aan één stuk doordraaien. “Het was in het begin even een uitdaging om alles goed in te stellen en ermee om te leren gaan, maar nu een jaar later kunnen we alleen maar spreken van een enorme vooruitgang”, aldus Lammert.

Gerelateerd

Timelapse upgrade schilderloods

Het hele proces van het vervangen van de oude verfstraat door de nieuwe verfinstallatie hebben we vastgelegd in een timelapsevideo.

Bekijk