Twee soorten trajecten
“Binnen De Vries Trappen zijn er twee verschillende soorten trajecten mogelijk”, legt Gerben Roelevink uit. Gerben is leermeester binnen ons bedrijf en begeleidt al zo’n twintig jaar studenten die bij ons een opleiding volgen. “Enerzijds heb je het ‘leerling wezen’. Je werkt vier dagen in de week bij ons en gaat één dag per week naar school. Anderzijds heb je het interne traject dat we zelf gestart zijn. De timmerindustrie heeft een imagoprobleem waar het al jaren mee worstelt, steeds minder jongeren kiezen voor vakgerichte opleidingen zoals de timmerindustrie. Wij willen deze jongeren alsnog een kans geven om scholing te volgen bij ons. Zij werken hier al maar krijgen alsnog de mogelijkheid om hun praktijkervaring te onderbouwen met een stukje theorie.”
Van opleiding naar DVT
Jesse van der Ploeg volgt momenteel zo’n ‘leerling wezen’-traject. Via de opleiding tot montagemedewerker kwam hij vier jaar geleden ooit bij ons binnen en momenteel bevindt hij zich in de afrondingsfase van de tweejarige opleiding Machinale Houtbewerking Trapgericht. Wat dat betreft was hij namelijk nog niet uitgeleerd vond hij. “Ik wist al wel het een en ander over machines, maar vond het juist leuk om hier nog meer kennis over te vergaren en ze écht goed te leren kennen.” En dat je dat pas echt goed leert in de praktijk, dat bleek wel. “Mijn fout in het begin was dat ik dacht dat ik alles wel wist, omdat ik dat op school had geleerd. Maar soms werd ik er door collega’s dan op gewezen dat het soms heel anders moest dan ik dacht. Sommige studieboeken waren in een bepaald opzicht alweer iets verouderd, maar als je in de praktijk meeloopt maak je de nieuwste ontwikkelingen mee.”
Jesse is nu de laatste toetsen aan het afronden, maar heeft al een contract bij ons aangeboden gekregen. Iets wat Gerben wel vaker ziet gebeuren. “Bevalt het van beide kanten goed, dan is het voor ons als bedrijf eigenlijk vanzelfsprekend om iemand in dienst te nemen. Persoonlijk ben ik hier een groot voorstander van. Zo heb je alle tijd om uit te vinden wat je aan elkaar hebt,” aldus Gerben. En zo zijn wij dus ook zeker van de kwaliteit van ons personeel.
Van DVT naar opleiding
Toen Stephan de Jong ‘klaar’ was met studeren bij ons kwam werken, vroeg hij eigenlijk direct naar de opleidingsmogelijkheden. Eenmaal daaraan begonnen is hij behoorlijk fanatiek. “Je moet ook wel gemotiveerd zijn”, legt hij uit. “Naast de dingen die je tijdens het werk doet moet je ook thuis veel opdrachten maken.” Maar gemotiveerd is Stephan zeker. Na niveau 2 en 3 te hebben afgerond, volgt hij nu het traject voor leidinggevende (niveau 4). “Dat doe ik voor mezelf, maar ook voor het bedrijf”, zegt hij. “Ik denk dat het voor het bedrijf ook goed is dat er weer jongere mensen instromen die het straks willen overnemen van de mensen die nu leidinggeven.” Dat het goed is voor zowel jezelf als het bedrijf, is ook hoe Gerben het ziet. “Het mes snijdt aan twee kanten. Je kunt jezelf verrijken met kennis en kunde. Dat doet de productie ook ten goede. Op het gebied van kwaliteit en efficiëntie, maar ook veiligheid. Mensen die weten waar ze mee bezig zijn kunnen veilig werken.”
Zonder opleidingstraject
Ook zonder dat je een opleidingstraject volgt ben je bij DVT niet uitgeleerd. Zo leerden onze productiemedewerkers onlangs van een trapsteller hoe een trap die zij geproduceerd hebben vervolgens gemonteerd wordt. “Laatst hebben we een hele grote instroom van nieuwe mensen in één keer gehad,” vertelt Gerben. “Die leer je dan allemaal een specifiek stukje, alleen wat voor hen interessant is en daar blijft het dan (voorlopig) even bij. Maar daardoor zien ze het geheel niet. Ze zien losse onderdelen, maar hoe dat nou precies in een trap zit en waarom dat weet men dan niet. Daarom hebben we nog niet zo lang geleden een voormalig trapsteller gevraagd om in de productie te komen laten zien hoe je een trap in elkaar zet. Dat werd door heel veel mensen enorm gewaardeerd. Zo ziet men ook dat bepaalde aandachtspunten die zij op de werkvloer niet interessant vinden voor een trapsteller hele grote gevolgen kunnen hebben. Door inzicht en begrip te creëren kunnen we er samen voor zorgen dat alles zo gesmeerd mogelijk verloopt.”